Norrbottens Kommuner i referensgrupp för den parlamentariska kommunutredningen

Förbundsdirektör Kajsa Myrberg, Norrbottens Kommuner, kommer att ingå i en referensgrupp för den parlamentariska kommunutredningen.

- Jag är mycket glad över förfrågan om vår medverkan i referensgruppen. Det här ger oss och kommunerna i Norrbotten en möjlighet att vara med och påverka, säger Kajsa Myrberg, Förbundsdirektör, Norrbottens Kommuner.

Under de närmaste decennierna ställs kommunerna inför en rad utmaningar, bl.a. till följd av den demografiska utvecklingen och den snabba urbaniseringstakten. För att kommunerna på lång sikt ska kunna möta samhällsutvecklingen krävs att de har en kapacitet som står i proportion till deras uppgifter. Kommunutredningen har till uppgift att titta på hur kommunernas kapacitet kan stärkas för att möta samhällsutvecklingen. Huvudsekreterare i utredningen är Sverker Lindblad.

Här hittar du mer information om kommunutredningen >>

Kajsa Myrberg
E-post: