Hälsoskolan och Snöis ett år - HURRA!

Den 16 januari 2019 var det 1-årskalas i Vetenskapens Hus i Luleå med deltagare från hela Norrbotten!

Det webbsända 1-årsjubiléet som fyllde Vetenskapens Hus invigdes av Kajsa Myrberg Norrbottens Kommuner, Lisbeth Löpare-Johansson Region Norrbotten och Birgitta Bergvall-Kåreborn Luleå tekniska universitet. Lena Nyström, Norrbottens Kommuner introducerade begreppen kring ett hälsofrämjande förhållningssätt. Sedan fylldes scenen i Vetenskapens hus med elever, skolpersonal och politiker som presenterade sina goda exempel på hälsofrämjande skolutveckling. Forskarna Catrine Kostenius och Mats Jakobsson från Norrbottens Kommuner och Luleå tekniska universitet berättade om studier som genomförts under året kopplat till hälsofrämjande arbete och elevhälsosamtalet.

Det blev sång och musik, liv och rörelse, skratt och hurrarop under hela jubileumsdagen där Charlotte Lindmark var den som höll i taktpinnen. Det har varit febril aktivitet under det senaste året då elever, tillsammans med skolpersonal, politiker, forskare och föräldrar, varit engagerade i hälsofrämjande skolutveckling runt om i länet. De goda exempel vi fick ta del av under 1-års jubileet var i tur och ordning: ”Du är inte ensam” från Strömbackaskolan i Piteå, ”Aktiva skoltransporter” från Luleå kommun, ”Att synliggöra lärandeprocesser” från Fria Emilia i Boden, ”När hela hjärtat är med” från Töreskolan i Kalix kommun, ”Vid gränsen över gränserna” från Övertorneå kommun, ”Hälsofrämjande skolutveckling” från Haparanda kommun, Torpgärdsskolan och Prästholmsskolan från Boden kommun, ”Hälsa och lärande på Nya Läroverket” i Luleå och ”Hälsofrämjande arbetssätt” Lapplands Gymnasiet i Pajala kommun.

Hälsoskolans styrgrupp vill rikta ett stort TACK till alla medverkande för all inspiration och glädje ni spred! Tillsammans gör vi skillnad!

Mer på gång i Hälsoskolan!

Education Day på Kulturcentrum Ebeneser i Luleå den 15 februari kl.10.00-15.00 under Norrbotten Media Week.

Kom och lyssna på inspirerande presentationer där elever, skolpersonal och politiker berättar om hälsofrämjande skolutveckling i Haparanda, Kalix och Övertorneå kommuner.      En kostnadsfri dag av och med Norrbottens Kommuner och Luleå tekniska universitet. Mer info här:

VARMT VÄLKOMNA!

Sidansvarig: Lena Nyström, Catrine Kostenius