Det vinnande bidraget i år kom från Harads förskoleklass som har jobbat med kampanjen på följande sätt. "Nu har F-klassen i Harads haft ordentliga fruktstunder varje dag och lyssnat på en bok som fröken läst. Alla barn har haft med sig frukt hemifrån och vi har varit till affären och tittat på alla "konstiga" frukter och köpt sådana vi aldrig smakat för de fruktcheckar från en lokal handlare. Frukterna och grönsakerna har vi sedan använt för att dela, dela med oss, tittat på former och gjort egna konstverk."
Frukt och grönt kampanj för förskoleklasser i Norrbotten
Varje år så utför Folkhälsocentrum och Folktandvården en kampanj som kallas för frukt gör dig glad - godis gör dig sur. Erbjudandet går ut till alla förskoleklasser i Norrbotten och målet är att öka barns intag av frukt och grönt då vi vet att goda vanor grundläggs tidigt.
De som anmäler sitt intresse mottar då ett ”paket” med material som kan användas när de arbetar med kampanjen i klasserna. Materialet består av affischer som kan hängas upp på skolan, foldrar till barnen att ta med sig hem till föräldrarna, fruktcheckar till klassen samt tandborstar till barnen. Personalen får även tillgång till en webbutbildning.
Vi låter förskollärarna avgöra vad som är bästa sättet att väcka en 6-årings nyfikenhet runt frukt och grönsaker då de vet på vilket sätt och med vilka aktiviteter som bäst når målet att öka det dagliga intaget och i förlängningen förbättra hälsan inklusive tandhälsan i länet. Under tiden som de jobbar med kampanjen kan barnen rita bilder av frukt och grönsaker och göra ett kollage för att sedan vara med i en tävling där vinnaren får 1000:- att göra något hälsofrämjade för.
Mellan 2016-2019 så har 63 skolor och sammanlagt 2238 elever jobbat med frukt och grönt ute i länet. I år var det 11 nya skolor som deltog och 13 av 14 kommuner i Norrbotten har deltagit sedan starten. Vi sammarbetar även med Coop butikerna som tillhandahåller med fruktscheckar till klasserna så att de kan få köpa frukt billigare medan vi bidrar med affischer som de kan hänga upp ute i butikerna. De barn som besöker Folktandvården, Mödravårdscentralen (MVC) och Barnavårdscentralen (BVC) vid tidpunkten för kampanjen kommer också att mötas av samma affischer och budskap.
För mer information kontakta Eva Isaksson, Region Norrbotten eva.m.isaksson@norrbotten.se