Regeringen måste skapa bättre förutsättningar för film- och tv-produktioner i Norrbotten.

Filmindustrin är en viktig del i de kulturella och kreativa näringarna och bidrar till utvecklingen av ett mer diversifierat näringsliv i Norrbotten.

I Älvsbyn har i sommar inspelningen av den andra säsongen av tv-serien Jägarna inletts. Rolf Lassgård har huvudrollen som sin karaktär Erik Bäckström. Claes Nordmark, ordförande i Norrbottens Kommuner och kommunalråd i Boden, har varit statist i en roll som jägare.

• Jägarna är en av mina favoritserier och det var spännande att vara med som statist. Det krävs ett stort och professionellt maskineri bakom produktioner som den här. De cirka 50 personerna som arbetar med tv-serien bor i Älvsbyn under inspelningen vilket genererar intäkter till lokala företag och ju fler inspelningar vi kan få till Norrbotten desto bättre är det, säger Claes Nordmark, ordförande för Norrbottens Kommuner.

Satsningen på film- och tv-industrin i länet har varit lyckad och gett positiva effekter. Filmpool Nord AB ägs gemensamt av 11 kommuner och Region Norrbotten. Varje år samproducerar Filmpool Nord mellan 3 och 5 tv-serier och långfilmer samt ett trettiotal dokumentärer och kortfilmer. Tv-serier som ”Rebecca Martinsson” och ”Midnattssol” samt filmer som ”Så som i himmelen” och ”Låt den rätte komma in” är inspelade i länet, dessa har skapat ett nationellt och internationellt intresse för länet.

• Filmbranschen skapar jobb och tillväxt i Norrbotten och det är viktigt att vi har konkurrenskraftiga villkor jämfört med andra EU-länder. Regeringen måste införa en likadan rabatt om 25 procent på film- och tv-produktioners spendering som den rabatt som redan finns i Finland och Norge. Då skulle vi kunna attrahera ännu fler utländska film- och tv-produktioner till Sverige och Norrbotten, säger Claes Nordmark.
  • Det är viktigt för länets kommuner att fler film- och tv-inspelningar förläggs till Norrbotten så att branschen kan växa ännu mer och bidra till utveckling och jobbskapande, säger Claes Nordmark.
14 Sep 2020 Regional utveckling