Satsningar mot arbetslivskriminalitet ett måste i Norrbottens expansiva utveckling

Delegationen mot arbetslivskriminalitet föreslår en myndighetsgemensam tipsfunktion och att fler myndigheter ska bidra till arbetet mot arbetslivskriminalitet. Norrbottens Kommuner anser att detta inte är tillräckligt och efterfrågar en ökad samverkan mellan statliga myndigheter och kommuner. En stärkt lokal närvaro krävs för att effektivt motverka människoexploatering i ett expansivt län som Norrbotten.

- Det är helt nödvändigt att stärka det nationella arbetet och att involvera fler myndigheter mot arbetslivskriminalitet. I brist på en tydlig plan för att inkludera och stödja kommunerna som har ett utökat brottsförebyggande ansvar, riskerar vi att missa helhetsperspektivet. I Norrbotten, där enorma kapitalinvesteringar sker, är det avgörande att främja goda arbetsvillkor och socialt ansvarstagande bland arbetsmarknadens parter. Detta måste vi göra tillsammans och därför krävs en mycket starkare närvaro i länet, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S), ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs pressmeddelandet här.

Läs yttrandet här.