Kollapsen i Östersjön kan inte längre ignoreras - industritrålningen måste stoppas

Den 21-22 oktober möts EU:s råd för jordbruk och fiske för att besluta om nästa års fiskekvoter. Landsbygdsminister Peter Kullgren har sedan förra omgången fått stark kritik för att stödja det storskaliga industrifisket trots att situationen för strömmingsbestånden i Östersjön har förvärrats. Nu kräver Norrbottens Kommuner, tillsammans med politiker i Norrbotten och Västerbotten, att regeringen omedelbart stoppar industritrålningen.

Efter förra årets beslut om fiskekvoter har landsbygdsministern kritiserats för att inte ha tagit ställning för att minska kvoterna för strömmingsfiske eller att stoppa den storskaliga industritrålningen.

- Strömmingsbestånden står på randen till kollaps där en återhämtning snart kan bli omöjlig, men landsbygdsministern fortsätter att stödja den storskaliga industritrålningen som pressar bestånden av strömmingen på ett brutalt sätt. Forskare, det småskaliga kustnära fisket och politiker från norra Sverige har länge varnat för katastrofen och krävt ett stopp. Denna akuta situation kan inte längre ignoreras. Landsbygdsministern måste ta ställning för att omedelbart förbjuda industritrålningen den 21 oktober, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S), ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs pressmeddelandet här.

Läs det öppna brevet här.

11 Okt 2024