Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. Utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
I sitt remissvar uppmanar därför Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna innan alternativen på nytt ställs mot varandra.
– Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.
– Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
– Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.
Synpunkterna i korthet
-
Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas.
-
Det är inte rimligt att tidtabellslägga för störningar januari-april.
-
Underlaget är otydligt rörande de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
-
Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser för tågtrafiken och sjöfarten kan hanteras.
-
Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt.