Norrbottens Kommuner kräver undantag från höjt lönekrav för arbetstillstånd

Utredningen om nya regler för arbetskraftsinvandring föreslår ett lönekrav motsvarande medianlönen för arbetstillstånd, vilket försvårar kommunernas rekrytering av personal med både låga och höga kvalifikationer. Norrbottens Kommuner kräver ett undantag för hela Norrbotten med anledning av samhällsomställningen som sker med nya etableringar i norr.

Många branscher måste rekrytera arbetskraft med varierande kvalifikationer från tredje land eftersom kompetenserna saknas i Sverige och EU. EU:s lista över bristyrken inkluderar allt från kockar och sjuksköterskor till takmontörer och civilingenjörer, som alla är nödvändiga för samhällsomställningen.

- Högkvalificerad arbetskraftsinvandring är avgörande för vår tillväxt och innovation, och vi ska absolut främja den. Men det får inte ske på bekostnad av den breda arbetskraftsförsörjningen som Norrbotten är beroende av. Arbetskraftsinvandringen måste utgå från de varierande behoven i landets kommuner och underlätta för alla nödvändiga kompetenser att komma till Sverige utan onödiga hinder. Det nuvarande förslaget är inte bara ineffektivt, det hotar direkt vår förmåga att attrahera kvalificerad arbetskraft och driver Norrbottens regionala utveckling bakåt, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S), ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här.

Läs skrivelsen här.

31 Maj 2024