Meny
19781481 Teamwork Process Photo Young Business Manager Working

Individbaserad systematisk uppföljning, ISU


I linje med förslagen till ny socialtjänst behöver socialtjänsten ställa om till en mer förebyggande, lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. En kunskapsbaserad socialtjänst innebär att man i det dagliga arbetet använder bästa tillgängliga kunskap, vilket kan handla om kunskap från forskning men lika viktigt är kunskapen som skapas genom beprövad erfarenhet, den lokala kunskapen och den kunskap som brukaren och klienten har.

Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) är ett sätt att få lokal kunskap om sin egen verksamhet. ISU handlar om att beskriva och mäta brukares behov, insatser och resultat för att sedan sammanställa dem på gruppnivå i syfte att analysera och utveckla verksamheten. ISU ger kunskap för verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete. 

ISU är således en viktig pusselbit när en ny socialtjänstlag ska införas och för utvecklingen av den kunskapsbaserade socialtjänsten.

Läs mer om ISU på Kunskapsguiden >>
Länk till Socialstyrelsens introduktion i ISU >>

Moment i ISU (ref: Daniel Örnberg)

Utbildning i ISU våren 2024

Under våren genomförde Norrbottens Kommuner en utbildning i individbaserad systematiskt uppföljning (ISU) med Malin Michael och Cecilia Karlström från SKR som utbildare. Deltog gjorde åtta deltagare från Kalix, Pajala och Piteå, som under utbildningen genomförde var sin ISU. Utbildningen innefattade två heldagar i februari och maj samt en digital träff i april. 


Utbildning i ISU hösten 2024

Under hösten 2024 anordnar Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) en utbildning i individbaserad systematisk uppföljning, ISU.
Sista anmälningsdag är 23 augusti 2024.

Mer information om utbildningen och länk till anmälan finns på SKRs hemsida >>

Utbildningen genomförs i workshopformat där ni i en verksamhet får möjlighet att komma igång med eller få stöd i arbetet med ISU. Under utbildningen kommer ni att få lära er med om ISU, hur man kan samla in data från den egna verksamheten samt att sammanställa och analysera dessa data på gruppnivå. Resultatet kan ni sedan använda som en grund för att utveckla och förbättra verksamheten.

ISU skapar engagemang och är ett bra sätt att få lokal kunskap om sin egen verksamhet, exempelvis brukares/klienters behov, vilka insatser som erbjuds och genomförs, resultat, hur olika grupper upplever insatserna eller om det finns skillnader mellan kön eller olika åldrar. Det är således även ett led i utvecklingen av en kunskapsbaserad verksamhet.

 


Sidan uppdaterad 2024-06-17