Norrbottens Kommuner säger nej till att kommunerna ska stå för notan vid insamling av förpackningsavfall

Norrbottens Kommuner har till Naturvårdsverket lyft det tydliga kravet på full kostnadstäckning för kommunernas nya ansvar att samla in förpackningsavfall som enligt förpackningsförordningen ska finansieras av producenter. I myndighetens föreskrifter föreslås en alldeles för begränsad ersättning som riskerar att inte motsvara kommunernas utgifter, vilket kommer att drabba redan hårt ekonomiskt ansträngda kommuner.

• Kommunerna har fått ansvaret att samla in förpackningsavfall vilket vi menar snarare borde ligga på de som producerar förpackningsavfallet. Nu när kommunerna ska göra det, trots att det är en krånglig ordning, måste vi få full ekonomisk ersättning för det. Om ersättningen inte räcker till blir det ju kommunerna och i slutändan kommuninvånarna som får stå för notan och det säger vi nej till, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S) och ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här >>

Läs Norrbottens Kommuners yttrande i frågan här >>