Norrbottens gränskommuner ska inte tvingas att täcka upp statens bristande ansvar för gränskontroll

Regeringens förslag om tillfälliga transportförbud av personer utan giltig identitetshandling ger lokala aktörer i uppgift att utföra kontroller utanför deras kompetens. Norrbottens Kommuner står fast vid att ansvaret för gränskontroll tillhör statliga myndigheter som i dag har begränsad närvaro vid länets gränskommuner.

• Gränskontroll är en statlig kompetens som kräver statliga resurser. Det måste införas kompensation för kostnader som uppstår lokalt med det vi anser vara ett felriktat ansvar hos kollektivtrafiken och transportbolagen, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S) och ordförande Norrbottens Kommuner.
  • Lokalsamhällen ska givetvis bidra till ett ordnat flyktingmottagande vid stora inströmningar och stärka den allmänna säkerheten med sin beredskap, men får inte påtvingas ett ansvar för hela rikets säkerhet som faktiskt ligger hos gränsmyndigheterna. Det är orealistiskt och en direkt följd av de statliga myndigheternas frånvaro i Norrbottens gränsområden, säger Ulrica Hammarström, kommunalråd Pajala (S) och första vice ordförande Norrbottens Kommuner.
  • Norrbotten står inför en omfattande tillväxt med alla pågående satsningar. Kompetensförsörjningen är högt prioriterad för både offentlig sektor och privata företag, därför får inte pendling för arbete eller studier mellan våra grannländer försvåras. Det får inte heller bli svårare att besöka närstående oavsett vilken sida av gränsen de bor på. Eventuella förbud behöver vara väl avvägda för att inte påverka gränssamhällen i onödan, säger Tomas Mörtberg, kommunalråd Övertorneå (C) och andre vice ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här >>

Läs Norrbottens Kommuners yttrande i frågan här >>