Regeringens nej till fiskestopp av strömming är ett hot mot hela Östersjön

Den 23-24 oktober deltog Sverige i förhandlingar om kommande års fiskekvoter vid EU:s fiskeministermöte. Landsbygdsminister Peter Kullgren agerade för fiskekvoter som fortsatt tillåter storskaligt industrifiske av det krisande strömmingsbeståndet i Östersjön. Norrbottens Kommuner ser det fortsatt stora fiskeuttaget som förödande för miljö, småskaligt fiske och svensk matkultur.

• För oss i norra Sverige är det chockerande att landsbygdsministern inte lyssnar på forskningens rekommendationer och landsbygdens behov genom att fortsatt stå på trålningsindustrins sida. Fiskeministermötet var regeringens chans att minska industritrålningen som är grundproblemet i denna kris och i stället verka för att det småskaliga och hållbara kustnära fisket ska få fortsätta utan fiskestopp. Landsbygdsministern tycker uppenbarligen att det är ok att industritrålarna fortsätter dammsuga Östersjön på strömming som sedan mals ner till djurfoder, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S) och ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här >>

24 Okt 2023