Regeringens farliga linje med höga fiskekvoter på strömming gick igenom – ansvarstagande krävs

I dag beslutade landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) tillsammans med ministrarna i EU:s jordbruks- och fiskeråd om fiskekvoter för 2025 i Östersjön. Resultatet blev en ökning av de redan höga kvoterna för strömmingsfisket jämfört med föregående år. Norrbottens Kommuner är starkt kritiska till att regeringen återigen agerade för ett fortsatt överfiske och kräver omedelbart ansvarstagande för den allvarliga situationen i Östersjön.

- Det är djupt frustrerande att landsbygdsministern inte tog ställning för att stoppa den storskaliga industritrålningen som orsakar en katastrof för strömmingsbestånden i Östersjön. Peter Kullgren försöker än en gång att undvika ansvar genom att skylla på EU, medan han själv verkar för högre kvoter. Detta är ett svagt agerande som förstör trovärdigheten för en svensk minister med ansvar för landsbygden, säger Claes Nordmark, kommunalråd Boden (S) och ordförande Norrbottens Kommuner.

Läs hela pressmeddelandet här.

22 Okt 2024